LEIDS DETAIL 177

In deze aflevering van Leids Detail een stukje van een bouwwerkje, een lantaarn naast een deur en een rustig stukje midden in de drukte van de stad. Na de derde foto weer de beschrijving.

Op de eerste foto een deel van de Gijselaarsbank op de kop van het Rapenburg.
De Gijselaar was van 1910 tot 1927 burgemeester van Leiden. Hij had erg veel voor de stad over en was daardoor razend populair. Jarenlang was in de stad het lied 'Er is maar ene goeie Leienaar, dat is de Gijselaar' te horen. Te zijner ere werd in1920 deze bank geplaatst naar een ontwerp van W.C. Brouwer.

De tweede foto tont ons de Lutherse Kerk aan de Hooglandse Kerkgracht. Op deze plek stond, verscholen achter de huizen, een z.g. schuilkerk uit 1618. Deze werd in1888 afgebroken, alleen de muren bleven staan en architect Mulder zette er deze kerk neer.

Ten slotte verduidelijkt de derde foto al veel. Het is de ingang van Molen de Valk aan de Molenwerf. 

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op LEIDS DETAIL 177

  1. zakina zegt:

    Ik dacht ff dat de mensen die op de bank zaten gegeizeld waren, maar het is gewoon een eerbetoon… gelukkig :). Zullen je details ooit opraken? Hopelijk niet… ik hoop dat Leiden nog veel details heeft. Wanneer komt je boek uit? 🙂

  2. Rob Alberts zegt:

    Schitterende details van een schitterende stad.
    Mooi om te genieten van iemand die zo’n oog heeft voor het detail.
    Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost.

  3. Pasula zegt:

    Volgens mij, als ik nu naar leiden kom, heb ik van die Deja-vu momenten en dat komt door jouw log! 😀
    OT: Prioriteit 1 en 2 zijn de liefde & vriendschappen.

  4. rietepietz zegt:

    Het bankje kén ik maar volgens mij zou ik dat nooit terug kunnen vinden 😉

  5. Herman zegt:

    Wat een prachtig detail van De Gijselaarsbank. Is me nooit opgevallen dat die zo mooi is.
    Overigens herkende ik geen van de drie foto’s.

  6. Tjan zegt:

    1 uit 3 slechts: ik herkende alleen de ‘hostages bank’. Bij de lantaarn naast de deur dacht ik aan het gebouw van de Vrijmetselaars aan de Steenschuur, en bij de ingang van de molen nam ik aan dat het wel een hofje zou zijn. Geen beste score dus. Eind deze week beter! 🙂

  7. Renesmurf zegt:

    Weer een alleraardigst rondleidingetje. Het ziet er allemaal keurig netjes onderhouden uit!

  8. Judith zegt:

    Ook ik sluit me aan bij Glibber… ik kon ze geen van allen thuisbrengen. Zelfs de Gijzelaarsbank niet, terwijl ik me bij nader inzien afvraag hoe ik die gemist kan hebben.

  9. Niklas zegt:

    Die laatste foto deed me eerder denken aan een plattelandsdorp. Prachtig!

  10. bij de eerste foto dacht ik in china beland te zijn? :-))
    de ingang van de molen nodigt uit om binnen te gaan .. en het hele gebouw te ontdekken :-))
    gezellig weekend, tagrijn!

  11. Nanos zegt:

    Ik herkende ze wel, maar kon er maar één goed plaatsen. Dit bestond toch echt al toen ik nog in Leiden woonde.
    Het blijft een leuke serie, Tagrijn!

  12. Di Mario zegt:

    Ik wil niets zeggen.. maar…
    ik ben deze week net zo goed als LG. En dat terwijl ik niet eens in Leiden woon.
    Oke.. ik wist ze dan niet te herkennen.
    Love as always
    Di Mario

  13. Thérèse zegt:

    Heel mooie stukjes van Leiden. Vooral de bank vind ik heel bijzonder.

  14. boomkruiper zegt:

    Wat een uitstraling heeft deze bank. Koninklijk! Wil ik wel op ‘gegijzeld’ worden

  15. Hanny zegt:

    Je hebt het niet slecht gedaan, lijkt me, als je ter nagedachtenis zo’n bank krijgt.
    Goed weekend!

  16. Morgaine zegt:

    Prachtige plekjes kent Leiden, dank je wel voor het tonen en vertellen ervan 😀
    XXX

  17. Shame shame shame, nul uit drie deze week.
    Kon ze wel herkennen maar kwam er niet op waar ze waren.

  18. plato zegt:

    Prachtig. Maar die bank vind ik de mooiste. Vooral na het lezen van dat verhaal. Ik wist traditiegetrouw weer niks maar ik vond het juist daarom weer de moeite van het lezen en bekijken waard.

  19. Annemarie zegt:

    Het zijn weer schitterende plekjes Tagrijn.
    Zeker die ingang van de molen. Wow.

Je kunt hier reageren

