HAKKAART EN OCEANIË

Toen de Leidse kunstenaar Fer Hakkaart in 1965 in een Amsterdamse galerie zijn eerste kunstwerk uit Oceanië had gekocht, raakte hij  er zo van in de ban dat dit dit eerste beeld het  begin was van een grote verzameling. Hij liet zich er zo door betoveren dat het sinds 1983 de basis voor al zijn werk. Dat betekende tegelijkertijd een omslag. Zijn realistische stijl liet hij los en zijn werk werd losser en expressiever. 

Vaak worden beelden weergegeven zoals ze zijn, maar hij permitteert zich wel artistieke vrijheden. Ook ziet hij de landen als één familie en plaatst dus beelden uit verschillende landen bijelkaar in een kunstwerk.

Aardige bijkomstigheid is dat Hakkaart zijn eerste schreden van het schildervak zette bij de vader van Tagrijn. Daarna ging hij al snel naar de Kunstacademie. En daardoor kon het gebeuren dat Tagrijn (niet helemaal toevallig) bij Ars zijn eerste schilderlessen weer kreeg van Fer Hakkaart!

De expositie is nog tot en met 1 mei te zien op de afdeling Oceanië van Museum Volkenkunde in Leiden. Open di tm zo en feestdagen van 10 – 17. Met MK gratis toegang. 

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op HAKKAART EN OCEANIË

  1. Mincka zegt:

    Woont hij nog altijd in de molen aan de Kanaalweg?
    Prachtig werk, net als vroeger. Mijn broer was een kunstbroeder van hem en op die manier heb ik m ook wel ontmoet, in de 60-er jaren was dat… pfff wat een tijd terug zeg.
    Wanneer ga jij jouw werk exposeren?

  2. Rob Alberts zegt:

    Klaproos beschrijft het treffend!
    Vriendelijke groet uit ondergesneeuwd Amsterdam-ZuidOost

  3. boomkruiper zegt:

    Ach wat leuk en zo werd het ambacht dus weer doorgegeven. Een prachtig voorbeeld van positiebe beoordeling 🙂

  4. plato zegt:

    Wat een aardige cirkelgang. Maar die Hakkaart maakt er wel een bonte verzameling van.

  5. Morgaine zegt:

    OT, bijzonder dan Tagrijn, ennuh, je vader? Wel academie? Of ook hobbyist 😀
    XXX

  6. Thérèse zegt:

    Ja, ik kan mij heel goed voorstellen, dat je er geïnspireerd door raakt en het je daarna helemaal pakt.
    Die laatste toevalligheid is wel heel leuk. Was je vader tekenleraar of ook kunstschilder of zomaar enthousiast, als ik vragen mag?

  7. Judith zegt:

    Ik zou het niet thuis hebben willen hangen (te expliciet) maar het heeft wel wat. Ik had nog niet eerder van deze Leidse kunstenaar gehoord.

  8. rietepietz zegt:

    Dat is wel een leuke serie omstandigheden ,het maakt voor jou natuurlijk deze expositie heel bijzonder .
    Ik loop zelf niet zo warm voor deze kunstvorm maar gelukkig mogen smaken verschillen !

  9. Renesmurf zegt:

    Ik vind de laatste werken leuker, iets minder rommelig dan het eerste.
    Maar dat is zo even een eerste ingeving.

  10. Annemarie zegt:

    Het is behoorlijk druk… Dat moet je nie tin je huiskamer hebben.

  11. Geen kunst waar ik voor warm loop!

  12. Herman zegt:

    Mooie beelden van vreemde intrigerende werelden. De tentoonstelling in Volkenkunde staat nog op mijn lijstje.

  13. voor iedere smaak is er kunst te vinden 🙂
    ik zoek nog even verder 😉

  14. henny zegt:

    eerlijk gezegd,hou ik meer van jouw schiderwerk!groetjes Henny

  15. paco zegt:

    ik hou wel van die felheid

  16. Morgaine zegt:

    En heb jij daarna eigenlijk de kunst academie gedaan?
    Ziet er vrolijk uit, tegelijk luguber her en der, but I like it!
    XXX

  17. Hanny zegt:

    Prachtige kleurrijke schilderijen! Zo iemand als leermeester te hebben, is niet slecht, lijkt me.

  18. Pasula zegt:

    Wat een prachtige kunst, ik heb ademloos zitten kijken. Grote kans dat ik deze expositie ga bezoeken, dank voor de foto’s Tagrijn.

  19. dat zijn enkele grootmeesters bij elkaar; je vader, hakkaart en jezelf, tagrijn? :-))
    de werken die jij hier toont geven een heel aparte sfeer weer!
    deze kunstenaar heeft een rijke fantasie en daar hou ik van! :-)))

  20. FrankieP zegt:

    Hoogst exotisch!

  21. Wel leuk en voor jou heeft deze expositie dus wel een heel bijzondere waarde.
    Off topic, hoop dat je er ook bij kan zijn volgende week tijdens de wandeling.

  22. klaproos zegt:

    de cirkel is daarmee weer rond,
    frivool leven en vis eten …..
    daar kun je oud mee worden 🙂
    is dat de slogan van de schilderijen:-)
    fijne avond gewenst tagrijn

Je kunt hier reageren

