LEIDS DETAIL 201

Na de 'jubileumeditie' van vorige week nu weer een gewone aflevering van Leids Detail. Waar zijn de bloemetjes buitengezet? Waar vind je dit groene ornament? Waar moet je dit stadswapen zoeken? Het antwoord vind je weer als je naar beneden scrollt. 

Op de foto hieronder is het net wat beter te zien: het is Huis ter Lugt uit 1656 dat op de hoek van de Donkersteeg staat. Vroeger, toen de Stille Mare nog niet was gedempt stond het linker gedeelte geheel in het water en het liep bijna door tot aan de Haarlemmerstraat. Voor de bouw werd gebruik gemaakt van de toen nog doorlopende oever van de Oude Rijn tot aan de Stille Mare.

Op de tweede foto zie je een stukje van de Weverbrug die de Oosterkerkstraat met de Zijlsingel verbindt.
De brug heeft geen rijke geschiedenis, want hij werd pas in de jaren dertig van de vorige eeuw gebouwd. Voornamelijk om de toegang tot de Meelfabriek vanaf de singel te ontsluiten.
Het wapen op de laatste foto is van later datum. Het gebouw dat je hieronder ziet is het voormalige Gereformeerd Minnehuis. Aan het begin van de negentiende eeuw heerste er grote armoede in de stad. De armenverzorgers vonden het daarom eenvoudiger om alle oude minvermogenden (de minnen) in tehuizen te huisvesten. Het heeft dienst gedaan tot 1980; daarna is het in kleine wooneenheden verdeeld als huisvesting voor studenten.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op LEIDS DETAIL 201

  1. Jaco zegt:

    Grappig, ik had er twee, maar beiden doordat ik de achtergrond i.p.v. de voorgrond herkende (Subway en meelfabriek). Hebben er nog tot 1980 ‘minvermogenden’ (is dat een Toonderisme?) in dat tehuis gewoond?

  2. zakina zegt:

    knap hoe de bloemen op het kleine richeltje weten te blijven staan met alle boten die langs rijden. Mooi dat het huis vd armen een nieuwe bestemming hebben gekregen. Gelukkig zijn de huidige bewoners mogelijk niet zo arm, als de eerste bewoners, maar studenten hebben het niet ruim

  3. Herman zegt:

    Twee van de drie, aardig, al zeg ik het zelf. Alleen het wapen van het Minnehuis was mij te machtig. Het is dichtbij, maar ik loop of fiets er maar weinig langs.

  4. Elmar zegt:

    Interessante details weer Tagrijn!
    Zo aan/in het water wonen lijkt me best gaaf!
    groetjes,
    Elmar

  5. Niklas zegt:

    Ik vind het toch prachtig om, met jou als gids, af en toe eens per GoogleMaps door Leiden te zwerven, gezien de (voor mij vage) band van mijn voorgeslacht met Leiden.
    De dukdalf bij dat huis in het water is op satelietfoto te zien! Het ornament had ik direct in verband gebracht met een brug, en via Streetview kon ik traceren welke van de 4 ornamenten het was. En heb je niet onlangs iets getoond in de buurt van het gebouw tegenover dat Gereformeerde Minnehuis?

  6. st@@rt zegt:

    Het is wel leuk om de bloemetjes zo buiten te zetten. Wat is Leiden toch mooi. Je leert me heel goed te kijken door je logjes!

  7. da’s bijzonder wonen met je voetjes in het water? :-))
    een minnenhuis ..
    ’t woord alleen al! :-))
    fijn weekend, tagrijn!

  8. Renesmurf zegt:

    Armoede speelde door de eeuwen heen ons land parten. En toch was er wel die opsmuk, waar we nu nog steeds van genieten.
    Het blijft merkwaardig.

  9. rietepietz zegt:

    Lijkt me réuze leuk om zo “in” het water te wonen ,beeldschoon pandje !
    Het Minnehuis ken ik zowaar al zou ik er niet zomaar heen kunnen lopen en straatnamen weet ik al helemaal niet in Leiden op een enkeling na !

  10. Gelukkig dat je mij in deze drukke jazzweek niet opzadelt met moeilijke foto’s.
    Drie uit drie vandaag.
    Off topic. LOS betekend Leiden On Stage.
    Even snel tussen alle Jazzweek concerten door een rondje logs lopen.

  11. plato zegt:

    Die eerste foto vind ik mooi. Het straalt een soort gezelligheid uit dat versterkt wordt door die bloemen. Als je de ramen kan open krijgen en je kijkt naar buiten, zit je met de neus op het water.

  12. Hanny zegt:

    Mooie details! Ik vraag me af hoe je op zo’n klein richeltje de bloemetjes buiten kunt zetten.
    Fijn weekend!

  13. paco zegt:

    Die bovneste foto.Daar wil ik wonen

  14. Morgaine zegt:

    Het blijft gewoon mooi, en ik ben heel benieuwd naar de serie die maandag start, of ik dan gebouwen zie die jij in het detail ooit hebt gedaan sinds ik mee lees en kijk 😀
    XXX

  15. Di Mario zegt:

    Dat huisje met die blompies is wel leuk. Of heb je de hele zomer LG langs je huis varen?
    Love As Always
    Di Mario

  16. klaproos zegt:

    de leidse sleuteltjes…
    die kennen we allemaal denk ik,
    heel mooi weergegeven tagrijn,
    heb je genoten van je jubileum:-)
    en een extra borreltje genomen??
    slaap lekker en een heel fijn weekend gewenst

Je kunt hier reageren

