LEIDS DETAIL 207

Vandaag veel afwisseling in Leids Detail. Een beeld, iets met twee hekjes en een gebouw met een opbouwtje. Voor Leidenaars niet echt lastig deze week, maar wie niets herkent kan meteen doorscrollen naar beneden.

In het Plantsoen staat het beeld Moeder en Kind. Het is een schepping van Jan Wolkers.

Op de achtergrond zie je de Nieuwe Rijn, de straat links is de Hooigracht. Het huis rechts staat aan de Watersteeg bij de Gansoordbrug. Door het verschil van hoog en laag, is hier een wat merkwaardige constructie ontstaan.

Op de hoek van de Korevaarstraat en de Hogewoerd staat het rondlopende gebouw waarin nu Zorg en Zekerheid is gevestigd. Het dateert uit 1927 en het is goed te zien dat de architect F.L.J. Lourijsen zich heeft laten inspreren door de Amsterdamse School. Oorspronkelijk waren het drie winkels, maar die werden in 1933 samengevoegd toen de levensmiddelenwinkel van De Gruijter zich hier vestigde. Later was hier ook lange tijd een handel in Perzische tapijten te vinden.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op LEIDS DETAIL 207

  1. Jaco zegt:

    Ik heb me nooit beseft dat dat beeld van Wolkers is, ik zal er binnenkort weer eens aandacht aan schenken, maar de wandeling met de meisjes haakt vanaf het centrum al gauw rechtsaf naar de speeltuin aan de overkant van de Singel 🙂

  2. Herman zegt:

    Twee van de drie. Het beeld passeer ik dagelijks, is een mooi beeld op een prachtige plek. Het ronde gebouw aan de Korevaarstraat kan mij bijzonder bekoren, ik bekijk het vaak als ik bij Maciotto op een pizza zit te wachten. Allen het middelste plaatje kon ik niet plaatsen, hoewel ik ook daar vaak langs kom (bij het oversteken van de Watersteeg).
    Mooi weer, allemaal!

  3. beuzeblaadje zegt:

    Nog even een “detailtje” meer meegepikt 🙂
    Kan helaas niet overal alles inhalen wat ik
    zoal mis maar het was leuk om hier weer even te zijn Tagrijn!!
    Fijne nieuwe week!
    beuzeblaadje

  4. boomkruiper zegt:

    Een echt ‘snoepje van de week’ gebouw wat mij betreft 😉

  5. mooi beeld wel van Wolkers. Had zijn naam er niet aangehangen. MOOI Mooie plek ook

  6. In mijn gedachten zie ik De Gruijter daar zitten met zijn prachtig glimmende koffiebranders en tegelplateaus. jammer dat die zaken verdwenen zijn. De A’school blijft erg mooi

  7. Plato zegt:

    Mooi beeld van Wolkers, maar toch tamelijk traditioneel gemaakt. De andere plaatjes zijn ook mooi, maar ik ken ze niet.

  8. schitterend gebouw met de ronde ‘hoek’, tagrijn, maar deze keer ga ik (als moeder) ten volle voor het moeder/kindbeeld! :-))
    fijn weekend,

  9. rietepietz zegt:

    Het is een prachtig beeld ,ik hou van beelden waarbij ik niet hoef te raden wat het voorstelt 😉
    Dat halfronde gebouw is heel erg knap gemaakt want in die tijd was rond bouwen minder makkelijk dan nu volgens mij !

  10. eva zegt:

    Wat een mooi beeld.
    Zou niet hebben gedacht dat het van
    Jan Wolkers is.
    gr eva

  11. Hanny zegt:

    Mooie details!
    Toch zie ik een moeder een kind niet vaak zo vasthouden. Meestal steunt de arm onder het hele lijfje en niet alleen één been.

  12. paco zegt:

    Blijft een prachtige stad

  13. Di Mario zegt:

    Moeder met kind, dat moet je wel mooi vinden. Blijft een bijzondere combinatie.
    Love As Always
    Di Mario

  14. Ja dit was inderdaad voor Leidenaren een makkie.
    Off topic, ja en nee tevreden maar dat begrijp je wel neem ik aan.

  15. Renesmurf zegt:

    Goh, wat een bijzondere bowustijl toch weer.
    Echt met aandacht, dat zou overal zo moeten.
    Nou ja, niet precies zo dan, maar wel met die aandacht en zorg.

  16. klaproos zegt:

    meteen doorscrollennaar beneden 🙂
    en al dat moois missen??
    prachtige bouwstijl hé,
    ik hou daar van,
    mooi detail tagrijn, dank je wel

Je kunt hier reageren

