Leids Detail 234

Wat heeft Leids Detail vandaag in de aanbieding: koffie en thee, een doorgangetje waarvan je de naam mag raden ( even onzichtbaar gemaakt voor je) en een oud toegangspoortje. Voor niet- Leienaren weer niet te doen natuurlijk en daarom na de derde foto weer het gebruikelijke verhaaltje.

Op de eerste foto het pand Hogewoerd 96, met aan de kant van de Kraaierstraat de tekst koffie en thee, en aan de andere kant tabak en sigaren. Het is verder een pandje zonder belangrijke  geschiedenis. Op dit moment is daar in de categorie klusbedrijven Forro Woodworks gevestigd. In de etalage staan al jaren de zelfde oude potjes. Geen bruisende onderneming zo te zien.

Voor de tweede foto moeten we een aardig stuk terug in de geschiedenis. Nog voordat de Romeinen zich aan deze kant van de Rijn op deze plek ophielden (de Rijn was de grens van het Romeinse rijk), hadden  de Kananefaten hier al gebivakkeerd. Bij renovatiewerkzaamheden zijn een jaar of tien geleden in de grond bij de Koenesteeg  sporen gevonden van hun aanwezigheid. Bij het maken van een nieuwe doorgang tusen deze steeg en de Nieuwebrugsteeg bedacht men de naam Cananefatenpoort. En dat staat dus op het blauwe bordje.
Tot slot het oude poortje op de derde foto. Leiden telt nog een aantal oude poortjes die liggen verscholen tussen de huizen en die toegang geven tot hofjes, binnenplaatsjes of wat kleine woningen die erachter staan. In 1950 werd dit poortje tussen Kraaierstraat 4 en 6 door de Vereniging Oud Leiden gerenoveerd .  Het poortje zal kort na 1600 zijn gebouwd. Let op het fraaie renaissance meisjeskopje met ketting en de zandstenen versieringen aan de zijkanten. Terecht een gemeentelijk monument!

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

14 reacties op Leids Detail 234

  1. Ghita zegt:

    Weer een leuke Leids Detail , ik herkende er niet een.
    Waarschijnlijk ga ik komende vrijdag (als het geen rotweer is) een rondje Leiden doen, misschien kom ik dan wel met een eigen versie van Leids detail.
    groetjes Ghita

  2. Dwarsbongel zegt:

    Ik blijk achter te lopen: ik had nog nooit van Kananefaten gehoord, en de spellingchecker zet er ook rooie krulletjes onder. Ik leefde nog in de tijd dat ze Kaninefaten heetten, en volgens de spellingchecker is dat wél goed… Die poort lijkt me heel gezellig, maar die lantaarnpaal maakt die blokkeerpaaltjes toch overbodig?

  3. rietepietz zegt:

    ga eens een babbel maken met de eigenaar van dat winkeltje ,met jouw schilderijen moet er van die etalage toch wel een regelmatige gewisselde tentoonstelling van te maken ? Beeldschoon pandje ,zonde om die etalage niet te benutten voor iets moois !

  4. pure nostalgie, tagrijn! 😀

    die winkel, ja zelfs met dat wat in de etalage staat, is een pareltje!

    fijn weekend,

  5. Wat een mooi doorkijkje (oh help ik zie dat ik erg origineel ben (NOT) maar ja, het is te mooi om er niks van te zeggen 😉 Euh het is niet mooi om er niks van te zeggen. Nou ja. Dat dóórkijkje is mooi. Dus daarom zeg ik er wat van. Zo. Hehe, gelukt).

    Leuk om allemaal te lezen! 😀

  6. boomkruiper zegt:

    Alleen van die prachtige straatnamen kan ik al zo genieten 🙂 En als daar ook nog eens jouw foto’s bij komen staan ja dan helemaal natuurlijk!

  7. RenéSmurf zegt:

    Altijd mooi, doorgangetjes, poortjes en hofjes! Zo maken ze dat tegenwoordig niet meer, dus een reden om er zuinig op te zijn!

  8. Annespike zegt:

    Nouja die etalage past dan wel weer bij het schilderwerk aan de buitenkant…
    Mooie plekjes weer Tagrijn!

  9. Ik kan mij de winkel nog heel goed herinmmeren uit mijn kindertijd. Lachen vroeger altijd meerdere keren per wek door deKraaierstraat gerden en ik herkende de deur echt niet in eerste instantie.

  10. Thérèse zegt:

    Heel mooi dat poortje met die doorkijk! Ook prettig weekend Tagrijn.

  11. toch weer een leuke serie weer. Natuurlijk wist ik helemaal niets, maar daar is natuurlijk ook de uitleg bij.

    Love As Always
    Di Mario

    OT. Het heet beekhuizerzand. Het ligt eigenlijk rechts van de snelweg tussen Harderwijk en Hierden. Coördinaten google maps 52.333923,5.675383

  12. klaproos zegt:

    prachtige doorkijkjes tagrijn, een feest om naar te kijken,
    en dan met zo’n mooie zon erbij…..

    prachtig

  13. Hanny zegt:

    Een prachtig doorkijkje en een schitterend poortje.
    Ik ben nog van de oude stempel en daarom kende ik dat volk alleen als de Kaninefaten. 😉

  14. Caecil zegt:

    Pffffffffffffffffffffffffffffffffffff. Fijn weekend, Tagrijn!

Je kunt hier reageren

