Arie for president

Het is  schandalig lang geleden dat ik een bezoek bracht aan het huisje van Ans en Arie. Zou dat oude echtpaar  nog leven? Of zijn ze misschien ondertussen naar zo’n door geraniumkwekers gesubsidieerd  tehuis voor ouderen gegaan? Ik wandelde langs het huis en loerde naar binnen. Mijn hart maakte een huppeltje van blijdschap: alsof er niets gebeurd was zat Arie met de krant op zijn vertrouwde plekje en Ans was verwoed aan het breien.  Nog steeds knusheid troef dus in huize Eigenbrood. Ofschoon schijn daar vaak bedriegt.
Arie keek op van zijn krant. ‘Nou Ans, ik sta weer verpaft. Die bank die gered is, Ans?’
‘Ja?’
‘Dat moeten wij met z’n allen betalen. Jij en ik en alle andere Nederlanders. Het is een grof schandaal toch? Dan moeten wij weer peentjes bloeden om een bank te redden. En die vent die dat gedaan heeft wordt ontslagen met een dikke bolus. Daar kan je pet toch niet bij?’
‘Nou, zo zat het niet helemaal’, zegt Ans, ‘maar je hebt natuurlijk weer helemaal gelijk.’
‘Dat heb ik altijd, Ans. Ze zouden wat meer bij de ouderen een oor in de luier moeten leggen. Al is het eerlijk voor het gebied te zeggen dat die man van die ouderenpartij ook alleen maar wolligheid en veel geschreeuw geeft. Heb je ook niks aan. Die bakt er ook een potje van. En zo kunnen ze rustig doorgaan met ons een rib uit het lijf te draaien. En wat doet mijn vrouw? Die zit te breien alsof er  niks aan de hand is. Wat ben je toch zo druk aan het breien, Ans? Ik word getikt van dat gerikketik.’
‘Vroeger zei je er nooit wat van, Arie, maar dat begrijp ik wel. Dan breide ik een trui voor jou en nu word je er opeens getikt van, want dit zijn babysokjes voor ons tweede achterkleinkind; daar gaan we zondag toch naar toe.’
‘Dat is waar ook. Ik dacht dat je een nieuwe spaarsok aan het breien was. Ans wordt verstandig, dacht ik nog. We hebben nu een kleiner maatje nodig. Want het is maar een heel klein sokje. Kan zo langzaam aan al ons spaargeld wel in. Want dat krimpt als mijn sokken laatst in die te hete was van jou. Er wordt steeds meer geplukt van ons, oude kippen. We moeten sparen, zeggen ze, maar waarvan dan? Nou is het pensioen ook al verlaagd. En door die geldverontwaardiging is je spaargeld straks geen cent meer waard. Natuurlijk, we  moeten allemaal water bij het vuur doen en de duimschroeven aantrekken, maar wij zijn er toch echt de grootste dupe van.’
‘Arie, we hebben nu een kabinet waar je zelf ook op gestemd hebt.’
‘Tegen beter weten in, Ans. Ik dacht: van die vent hebben we onze televisie en die doet het goed dan zal die Samsung het in de politiek ook wel goed doen. Maar je ziet het maar weer: zodra ze de macht hebben zit aan die lui een steekje los. Dan komt de kat uit de zak.’
‘Natuurlijk Arie, en nu laat ik een steekje vallen door jou gepraat. Moet ik weer helemaal opnieuw beginnen.’
‘Ach Ans,  het is nog geen zondag. Je hebt nog alle tijd. Het is beter om maar eens goed te luisteren wat ik ervan vind. Dat loont de moeite waard. Ik sla de hamer meestal wel op de kop, dat weet je.’
‘Natuurlijk Arie, jij weet alles veel beter. Ik snap niet waarom jij nog geen minister president bent.’
‘Nou, ik snap dat wel, hoor Ans. Ik vertel de waarheid en wind er geen touwtjes om en dat is het eerste wat niet mag in de politiek. Louter leugens hoor je te vertellen. Eh…Ik lees hier ook nog dat is uitgelekt dat Ankie van Grunsven jarenlang op een koe heeft rondgereden in plaats van een paard. Dat geloof je toch niet?’
‘Nee, Arie. Dat geloof ik niet.’  Ans haalt opgelucht adem. Gelukkig een ander onderwerp.

Wie oudere verhalen over Ans en Arie wil lezen, kan hier klikken

Dit bericht werd geplaatst in Ans en Arie, Verhalen. Bookmark de permalink .

16 reacties op Arie for president

  1. reismeermin zegt:

    Ha fijn daar zijn ze weer.. Fijn om weer even een blik in dit huis te hebben mogen maken..

  2. hannekelive zegt:

    gelukkig: ze leven nog en hoe!
    ik zeg ook: Arie voor president.
    weet je wat: van mij mag hij koning en paus worden ook!

  3. platoonline zegt:

    Kostelijk verhaal en gruwelijk actueel ook nog. Met Ans en Arie haal je het leukste in jezelf naar boven Tagrijn.
    Met veel ben ik het eens en al helemaal dat stukje over de leider van de ouderenpartij die overal rondbazuint dat ouderen best wat kunnen inleveren. De eikel. Het wordt tijd dat er eens een echte oudere aan het roer komt te staan. Zou het wat voor Kardinaal Simonis zijn?

  4. boomkruiper zegt:

    He wat gooi je die verbasteringen er weer heerlijk in Tagrijn :))
    Wat ik je blom! 😀

  5. RenéSmurf zegt:

    ja, hetzelfde gekeutel he, haha, ja, zij snapt hem volkomen! ha!

  6. Voor mij mag Arie president worden, zou de politiek een stuk gezeliger maken. 🙂

  7. rietepietz zegt:

    Ik was even bang dat ze in het bejaardenhuis zaten weg te kwijnen maar gelukkig, er is niéts veranderd ,is dát genieten, héérlijk!

  8. Emmelinda zegt:

    Whaahaa, ik heb weer genoten van het duo. Dat was voor mij helemaal lang geleden hihi. Maar weer zo vertrouwd. Heerlijk!

  9. mijn stem heeft arie alvast te pakken! 😀

    en jij ook, tagrijn, voor je pleante schrijfwijze en heerlijke zinsspelingen!

    @ ik heb geen idee, tagrijn.
    er is bitterweinig over te vinden. het infobord vermeldt niet meer dan de afmetingen;
    diameter 36m,
    hoogte 7m,
    breedte van de gracht 7m.

  10. gewoonanneke zegt:

    Ja een mooie verhaal. Voor de verkiezingen schreef ik ook ooit een blog dat na de verkiezingen de compromissen en bezuinigingen zouden komen als de heren eenmaal in het pluche zitten. Mooi die verbastering van alle spreekwoorden 😉

  11. Haha, een dikke bolus: stank voor dank. Ik ben blij dat Arie en Ans het mopperen nog niet verleerd zijn! Groetjes Kakel

  12. Zo lang geleden en geen steek veranderd. Het zou een verademing zijn in de politiek.

    Love As Always
    Di Mario

  13. Hanny zegt:

    Laat ik nu gedacht hebben dat Arie en Ans ons land ontvlucht waren. Gelukkig voor ons zijn ze hier nog. En Arie ventileert weer goed zijn mening!
    Weer heel geestig geschreven.

  14. ram1955 zegt:

    Prachtig om al die gezegdes door elkaar te husselen. Dat deed de moeder van Eddepet ook altijd.

  15. Thérèse zegt:

    Weet jij Tagrijn of Arie misschien familie is van Cor van der Laak en wel hierom omdat die ook altijd gelijk had volgens zijn vrouw Cockie en ik denk ook zomaar dat Ans van Arie ook niet te veel mag zeggen? Ik denk dat het misschien wel een beetje in de familie zit. Arie kan zo geweldig zijn mening ten beste geven. Daar heb ik wel bewondering voor, hoor. Maar ja, ik ben ook maar een eenvoudig breimens en laat geregeld eens een steekje vallen en oprapen…is er meestal niet bij helaas.

  16. klaproos zegt:

    whaaaa, arie is nog steeds dezelfde, ik zou als ik hem was gaan voor paus:-)
    waarom ook niet hij zou de tweede hollander zijn, ….
    ik hou m’n hart vast tagrijn:-)

Je kunt hier reageren

