Leids Detail 255

Een ornament dat voor Leidenaars meteen te vinden is, een gevelsteen die voor iedereen die trouw dit weblog leest ook te lokaliseren valt en tot slot een terras dat zo te zien niet het gezelligste van de stad is. Dat vormt samen deze aflevering van Leids Detail.  Onder de derde foto staat er over dit alles wat te lezen.

Tot maandag 4 november want Tagrijn sluit een weekje.

Het ornament vind je terug boven de poort van de Zijlpoort, een van de twee poorten die we nog hebben, want vijf poorten werden verkeersslachtoffer… De poort werd in 1667-1669 gebouwd door Willem van der Helm. De ornamenten met schuttersattributen zijn aangebracht door Rombout Verhulst. De wapenschilden zijn van latere datum. Tijdens een restauratie zijn deze schilden met wapens van de toen regerende burgemeesters aangebracht.

Afgelopen maandag stond hier een afbeelding van het pand Rapenburg 31. Eveneens gebouwd door Willem van der Helm. In de top een gevelsteen met het familiewapen van de familie Dele Boe. Franz Dele Boe is bekender onder zijn Latijnse naam Sylvius. Als hoogleraar geneeskunde kwam hij hier in 1664 wonen. Na zijn overlijden kocht Herman Boerhaave dit pand.

Het kleine terras vind je in de Wolsteeg, een zijstraat van de Breestraat die je op de achtergrond ziet. Op de foto hieronder is de  steeg vanaf de andere kant te zien en zie je links het terrasje.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Leids Detail 255

  1. rietepietz zegt:

    Nou já, heb ik gewoon die in rood geschreven zin niet gezien!

  2. rietepietz zegt:

    Zijn we er stiekem een weekje tussenuit geknepen?

  3. Foto drie en de laatste zijn mooie doorkijkjes. Nu nog de zon en een wat hogere temperatuur en we kunnen met z’n drietjes op dat terras zitten. OT: we hebben een log over Leiden geplaatst.

  4. Caecil zegt:

    Ik sluit me aan bij Leidse Glibber.

  5. Ghita zegt:

    Je laat weer prachtige stukjes Leiden zien en weer leuke info erbij.
    groetjes Ghita

  6. staartje zegt:

    Prachtige foto’s weer! Ook ik onthoud het niet allemaal. Ik geniet toch wel

  7. platoonline zegt:

    Ik heb al die tijd toch trouw gelezen maar ik heb het niet onthouden, ik beken het. Terwijl het allemaal zulke mooie, gedegen afleveringen zijn. Gelukkig zet jij de antwoorden er altijd bij.

    Geniet van je blogloze week.

  8. gewoonanneke zegt:

    Leuk die smalle straatjes, ik kom regelmatig in Gouda en qua opbouw, smalle straatjes die oude huizen lijkt dat veel op elkaar.

  9. boomkruiper zegt:

    En zo mooi onderhouden allemaal die ornamenten. Ja je woont in een prachtstad!
    Zo nu plof ik toch maar even op dat terras neer 🙂

  10. ollieherman zegt:

    Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik alleen het terrasje herkende. Zegt waarschijnlijk genoeg over mij 🙂

  11. RenéSmurf zegt:

    Mooi he, al die ornamenten en gezellige sferen. Precies goed! Het behouden waard.

  12. ik zet me neer op het terras, tagrijn en laat jouw stad langzaam binnensijpelen bij mij! 😉

    want prachtig is leiden, zondermeer! 😀

    fijn weekend,

  13. Ik krijg steeds een duidelijker beeld van Leiden, wat een leuke stad. Wat zijn ze toch mooi, die panden. Ik wou dat ze konden vertellen wat zich daar in de loop der jaren allemaal afgespeeld heeft. Ik denk dat we heel wat te horen zouden krijgen!

  14. Hanny zegt:

    Mooie poort en een prachtig huis! Het hangt natuurlijk van de mensen af die op het terras gaan zitten, of het een gezellig terras is of niet.

  15. rietepietz zegt:

    Op een terrasje maken natuurlijk de mensen de gezelligheid !!!!! En bij de andere twee …. tja , nu je het zégt herken ik het , toch weer te laat dus;-)

  16. Hans zegt:

    Een klein knus terrasje, lekker kneuterig.
    De gevelstenen zijn mooi geven een god beeld van de oude stad. Hans

  17. klaproos zegt:

    mooi tagrijn, ik ben pas in een droom van leiden uit naar brabant gereden met een paard en wagen,
    ik weet precies hóe smal die doorgangen zijn:-)
    jewel hé, mij maak je niks wijs:-)

  18. Di Mario zegt:

    Dat is inderdaad een klein terrasje, maar dat zegt niets over de gezelligheid.

    Love As Always
    Di Mario

  19. De gevelsteen op het Rapenburg herkende ik niet, naderhand herkende ik wel het hele pand.
    Ik blijf dat terrasje bij de WW leuk vinden, alhoewel ik er zelf nooit gezeten heb.

Je kunt hier reageren

