Ans, ze zijn er!

Vorige week liep ik stomtoevallig door het straatje waar Ans en Arie wonen. Of woonden. Ik schaamde me een beetje. Ik was er al twee jaar niet geweest. Weliswaar hebben ze nooit door dat ik ze afluister, maar toch. Ik vroeg me af of die twee oude mensen nog zouden leven of dat ze misschien in zo’n doehetzelftehuis voor ouderen terecht zijn gekomen? Voorzichtig keek ik door het raam en zag Ans achter de tafel zitten met een grote legpuzzel. Dus ze wonen daar nog steeds. Maar waar is Arie. Zou er iets met hem gebeurd zijn? Precies op het moment dat ik dit dacht moest ik snel wegduiken achter een uitgebloeide rozenstruik want daar kwam hij toevallig net aan. Voor zijn doen met snelle pas. Binnen begon hij op opgewonden toon tegen Ans te praten: ‘Ze zijn er, Ans! Ik heb ze hier nu ook zien lopen. Net als op de tv. Allemaal zonder hebben en houwen. Ze schijnen daar in die lege school te komen. Allemaal zielig, maar kan dat hier wel allemaal? Het zijn er wel veel, hoor. Dat zijn toch vragen waar ik eerlijk gezegd wel een beetje mee kamp.’
‘Rustig nou toch, Arie. Je mag je niet opwinden voor de dokter. Dat is slecht voor je hart. Denk daar nou toch eens aan.’ Er bleek in huize Eigenbrood na twee jaar niet veel veranderd in de conversatietoon.
‘Ja maar Ans, je hebt het toch op de tv gezien. Daar bij huize Oranje. Zo’n vrouw die ze gewoon op de grond gooien. Nee, er zitten ook rare kanten aan, dat mogen we niet onder tafels en stoelen steken. En dat gaat hier ook gebeuren, ik voel de bui al drijven. Als we niet opletten escaleert het helemaal uit de hand. Daar ben ik gewoon eerlijk in.’
‘Tja, Arie. Er kunnen er natuurlijk altijd wel een paar tussen zitten die niet deugen.’ Arie veert op: ‘Juist Ans, daar sla je de hamer op z’n kop. Dat ze stiekem geweren hebben meegenomen in dat bootje die stomtoevallig droog zijn gebleven toen ze in het water vielen. En die je kop eraf hakken als je niet in hun schoenen wil lopen. En als dan die angstzaaiende vent met die witte kop ergens komt houdt ie weer een preek dat die mensen daarom weer weg moeten en dan krijgt ie ook nog een staande ovulatie. Die gooit nog eens een beetje meer olie op de golven. Pfff, het kippenvel loopt ervan over m’n rug. Die kerel kamt al die mensen over eh.. hoe was dat ook al weer?’
‘Ja, ik snap je wel, Arie. Maar ik ga er maar vanuit dat het echte vluchtelingen zijn. Ze zijn nu hier en dan moeten we ze helpen.’
‘Je hebt eigenlijk wel gelijk, Ans. Ik zeg altijd maar zo: beter een verre buur dan een vriend in nood. Of zoiets.’
‘Tja Arie, dat zeg je inderdaad altijd. Maar ik ga nu de keuken maar eens in’, eindigt Ans het niet zo vruchtbare gesprek.
‘Wat eten we straks, Ans?’
‘Ik ga boerenkool maken.’
‘Met worst en spekjes?’
‘Ja hoor, wees maar niet bang’, lacht Ans. Het wordt weer als vanouds!’
‘Lekker, Ans.’ Opeens fronst hij zijn wenkbrauwen. ‘Zeg Ans, eh…’ Arie aarzelt even.
‘Ja, Arie. Zeg het maar’, moedigt Ans hem aan.
‘Ja, kijk, eh… ik vraag me iets af, hè… Zouden die mensen uit zo’n ver land die nu in die school zitten, dat eigenlijk ook lusten: boerenkool met worst? Dan zou je wat meer kunnen koken. Want ja, misschien kun je ze toch maar beter te vriend houden. Niet dat ik bang ben natuurlijk, maar alleen maar voor de zekerheid, snap je?’

Als je oudere belevenissen van dit echtpaar wilt lezen, klik dan hier.

Dit bericht werd geplaatst in Ans en Arie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Ans, ze zijn er!

  1. Thérèse zegt:

    Hoera voor Arie en Ans. En ook hoera voor Tagrijn. Dacht iedereen maar een beetje in die richting, zoals Arie en Ans, dan zou de wereld toch wel een stukje beter af zijn. Hoewel… ik wel benieuwd zou zijn, hoe zij onze boerenkool zouden vinden ?!

  2. boomkruiper zegt:

    He weer lekker een echt Tagrijn pennetje. Gelukkig houdt mijn naamgenote ook van boerenkool. Wat zitten er veel kanten aan het vluchtelingen verhaal. Mooi verwoord Tagrijn

  3. terrebel zegt:

    Prachtig verhaal! En ja, mensen zijn mensen. Ongeacht hun huidskleur of achtergrond.

  4. Caecil zegt:

    Ik sluit me aan bij alle anderen: wat fijn dat je weer eens bij Ans en Arie bent wezen luisteren! En wat fijn dat ik deze maand al een paar blogjes van je heb gelezen, Tagrijn!! Welkom terug.

  5. Kakel zegt:

    Een staande ovulatie 😀 Ik vind het een gouden vondst! Niet de enige, overigens.
    Ans en Arie doen het nog goed.
    Lieve groet

  6. Plato zegt:

    Hoera, Ans en Arie zijn weer terug. Ze hebben de accuraliteit op de voet beslopen en zijn zelfs van plan vluchtelingen boerenkool te voeren. Weliswaar gedreven door angstgedachten maar diep in heb zit toch een goed hart, zolang het maar niet TE dichtbij komt.
    Fijn dat ze er weer zijn, deze steunberen van het Tagrijnblog.

  7. rietepietz zegt:

    Ik schrok er van, dacht héél even dat je bij voor het raam stond te gluren vanwege die legpuzzel op tafel!
    Maar wat héérlijk dat ze er nog gewoon wonen en dat je even je oor te luisteren hebt gelegd, inderdaad , álles bij het oude al blijkt Wilders ineens te ovuleren , ik wist niet dat hij het in zich had 😉 Whahaha!
    heerlijk , je hebt me weer laten genieten!

  8. Doe het dan wel zonder varkensvlees voor de zekerheid. Dan weet ik zeker dat ze zo’n stevige kost wel kunnen waarderen.

    Lvoe AS Always
    Di Mario

  9. goh, tagrijn, wat ben ik blij dat jij na al die tijd nog een keertje bent gaan luistervinken bij ans en arie! 😀

  10. Dwarsbongel zegt:

    En de ploeg, hij boerde voort… 😉 Heel mooi neergezet!

  11. hanneke zegt:

    Gelukkig wonen zee r nog steeds en gelukkig is Tagrijn er nog eens gaan luisteren. (Een staande ovulatie voor Tagrijn!)

  12. Gelukkig wonen ze er nog steeds en zijn geen steek veranderd 🙂

  13. logbankje zegt:

    Soms heb je dat, dat je jaren iemand niet hebt gezien en dan wilt weten hoe het met ze gaat.
    Arie denkt dat hem het ergste gaat overkomen, komt wel goed Arie. Hans

  14. Renesmurf zegt:

    jaja, ze zijn er nog, en gaan immer voort! Een merkwaardig stel, die elkaar toch wel goed aanvult.

Je kunt hier reageren

