Kies eens een andere naam…

‘What’s in a name?’, schreef Shakespeare. Misschien had hij gelijk, maar een kind moet er wel zijn hele leven mee doen en heeft geen inspraak. Een slager kan het wel leuk vinden om zijn dochter Saucijsje te noemen, maar het kind zit er maar mee. Dus enige zorgvuldigheid is wel geboden. In de loop der geschiedenis is de voorkeur voor bepaalde namen steeds veranderd.
Sommige namen lijken voor de eeuwigheid, zoals de hele hortus botanicus die leverancier is voor meisjesnamen: Iris, Jasmijn, Erica, Roos, Rosanne, Lotus, Rozemarijn, Violet, Daisy of in de vertaling Madelief of om tegelijk de hele bloemenwinkel er maar bij te pakken Bloem, Fleur en Flora. Nog niet zo heel lang geleden waren Jan, Piet, Klaas, Dirk, Wim en Gerrit de meest gangbare jongensnamen. Daarmee had je dan toch wel de helft van de mannelijke populatie in ons land te pakken.
Maar het wisselt snel. In 2008 vermelden de statistieken van de SVB, die de kinderbijslag uitkeert en dus precies kan bijhouden hoe iedereen heet, als populairste jongensnaam Daan, gevolgd door Sem, Tim, Jayden en Thomas. Na het derde kwartaal 2015 stonden Daan en Sem nog onbetwist aan de top, maar verdween de oude subtop die plaats moest maken voor Luuk, Liam en Lucas.
Meisjes kregen een eeuw geleden namen als Betje, Kaatje, Nel, To, Trien of Saar. Heel lang zijn ook de -ke namen in geweest, Hanneke, Janneke, Anneke en Ineke of iets stoerder Hannie, Jannie, Annie en Ina.
Wat vertelt de SVB ons over de meisjes die in 2008 geboren zijn? Populair was Sophie, op twee Julia en daarna Lieke, Emma en Sanne. Sommige namen komen we ook weer tegen in 2015, maar de volgorde is veranderd. Op de eerste plek vinden we nu als grote stijger Emma, gevolgd door Julia die dus tweede bleef , Sophie, Mila en Anna.
Leuke namen, maar dat lijkt toch niet op de prachtige namen die de kinderen in de middeleeuwen kregen, maar die nu grotendeels in de vergetelheid zijn geraakt, al waren er ook toen al de nodige Willems, Dirken, Karels en Florissen te vinden.Wie op de middelbare school heeft zitten zuchten bij onder andere de verplichte Karel ende Elegast zal hieronder veel bekende namen tegenkomen.

Hoe zou je willen heten als je in 1200 was geboren?
Ik gooi die vraag zo maar eens in de groep. Maak hieronder een keus uit de middeleeuwse namen die gevonden zijn in de verhalen uit het gebied dat nu Nederland heet.
Als man kon je Evermoed heten of Griffioen, Dapper, Elegast of Eland, natuurlijk Floris of Ferguut, Fierabras, Haeck, Hamer of Havik. Ook vinden we Palmerijn, Herbaren, Kraft en Muloc. De voornaam Poes bestond ook, evenals Pelgrim en Paridaen. Rovere klonk ook erg stoer, evenals Storm en Wisent. Riddelof, Splinter, Troveis, Unarch en natuurlijk Valk
en Walewijn mochten er ook zijn. Dan is er nog een Ysoreit en de wat slappe voornaam Zoeteman.
En hoe zat het met de middeleeuwse dames? Daar zijn ook heel fraaie namen bij. De keus is wat minder groot dan bij de mannen maar zoek er maar eentje uit.
We beginnen met de stoere Ada. Dan Alvaradis en Avesolia. Natuurlijk Badelog, Duna en de beminnelijke Mabelia. Marzoeta en Rosafiere mogen er ook zijn, evenals de wijze Sapientia. Ook komt Sellaerne op de lijst en tot slot Ysaud en Isolde.
Dus: hoe zou je willen heten als je in 1200 zou zijn geboren en welke namen verdienen volgens jou een herkansing?

Sinds vandaag sneeuwt het weer tot januari bij Tagrijn. Als je je muis beweegt verandert de richting van de vlokjes!

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, Cultuur en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Kies eens een andere naam…

  1. Roos zegt:

    Ik vind Rosafiere zo leuk… Dat lijkt op mijn echte naam dus daar zal het wel aan liggen. Walewijn vind ik mooi voor jongens 🙂

  2. Plato zegt:

    Ik zou in 1200 ook gewoon Willem willen heten. Als er maar geen ‘de veroveraar’ achter komt.

  3. Ghita zegt:

    Ik vind die middeleeuwse namen wel mooi, moet ook meteen aan Lord of the Rings denken, Aragorn, Boromir, Frodo, Arwen, Legolas, Gandalf, Eowyn en natuurlijk…….Sam 🙂
    Ik vind het echt mooie namen.

  4. boomkruiper zegt:

    In 1200? Nou … uhmm … ik kies Ridderspoor 😀 lekker stoer …

  5. Thérèse zegt:

    Ik vrees dat die middeleeuwse namen mij niet zo liggen. Ze klinken zo raar. Badelog doet mij te veel aan dat vervelende Gijsbregtverhaal denken van die zeurdichter Vondel. Sorry als ik iemand beledig. En Isolde weer aan Wagner, die ik ook al niet zo waardeer. Potver, dan kies ik maar Duna, nog de prettigste en niet zo lang.
    Wel leuk interessant stuk over al die namen. Vreemd dat er zo’n mode in zit, hoe snel ze veranderen.
    Groetjes Tagrijn. Ik ben blij dat je weer schrijft.

  6. geen idee hoe mijn ouders mij zouden genoemd hebben, maar voortgaande op de naam van mijn meter zou het margaritha kunnen zijn! 😉

  7. staartje zegt:

    Isolde maar, heeft iets van Liesbeth. Mijn kinderen heten Ina, Bob en Daan. Mijn kleinkinderen Okko en Quinten. Twee maar liefst in je stukje: Ina en Daan… isolde… Ik vind het wel wat

  8. Geen idee hoe ik dan zou willen heten, Glibbers bestonden toen nog niet dus dat valt alvast af 🙂

    • Ghita zegt:

      Er is een site waarin je je naam kan vertalen in elfentaal
      De mijne wordt dan: Aredhel Linwëlin
      en ik heb ook even Leidse Glibber intetypt:
      Nienna Míriel (is net een meisjesnaam, dus heb even Glibber Leidse ingetypt:
      Isilwen Felagund…en da’s best een mooie naam.

      Tagrijn lukte niet, ik moest ook een achternaam in voeren.

  9. hanneke zegt:

    Storm en Splinter zijn weer populair in bepaalde kringen

    • Ghita zegt:

      Bij dat soort namen moet je wel opletten wat voor achternaam je hebt.
      Je zal maar Splinter heten en Nieuw van achter. En zo zijn er nog wel meer.
      Als je Coomen of Koomen heet moet je je dochter echt geen Claar noemen 😉

  10. Splinter vind ik wel wat…. Of in mijn geval dan Di Splinter.. 😉

    Love As Always
    Di Mario

  11. RenéSmurf zegt:

    ja, dat weet ik dus allemaal niet. Namen zijn interessant en zeer zeker tijdgebonden, achternamen gaan wat langer mee. Maar sommige voornamen ook wel, en dat weet je. Ik vind René prima en alles wat er maar op lijkt.

  12. logbankje zegt:

    ot, Mijn bankje is hoog genoeg om de meeste muziekjes onder te verbergen.
    Maar niet hoog genoeg om de maan te kunnen bereiken. Hans

  13. klaproos zegt:

    Hildegarde, heb ik altijd een mooie naam gevonden:-)
    is die modern, klassiek, maakt me niet uit, ik vind ‘m leuk, net als je sneeuw:-)

  14. logbankje zegt:

    Ook namen zijn onderhevig aan de tijd, net al taal.
    Oude namen uit mijn jeugd, mijn grootouders kom je bijna niet meer tegen.
    Floris, vind ik wel een mooie naam, was vroeger mijn held. Hans

  15. Marja zegt:

    Leuk item. Nou, als ik moet kiezen uit die oude namen, doe dan maar Marzoeta. Dan komen de eerste letters tenminste nog overeen met mijn vertrouwde 1955 versie.

  16. rietepietz zegt:

    Lekker dan, ben ik eerst vanmorgen natgeregend ….zit ik nu bij jou in een sneeuwbui;-)
    Wat de namen betreft, ik denk dat mijn naam ook in die tijd wel voorkwam, Maria, Hoewel ik daar niet heel blij van ben geworden zou ik het tóch niet veranderen in één van de door jou genoemde namen,omdat ik die óók niet mooi vind.

Je kunt hier reageren

