Hoe veilig is Ameland eigenlijk?

Ik werd wakker en voelde me heel vrolijk. Daar kun je nu eenmaal niets aan doen, dat overkomt je gewoon. Ik pakte de ochtendkrant en onmiddellijk schaamde ik me dood voor al die vrolijkheid want daarin stond weer eens zo’n stukje over de toenemende onveiligheid in ons land. Ik had steeds verondersteld dat we hier in het paradijs op aarde woonde vergeleken met al die landen in Azië waar je toch wat minder gerieflijk woont dan hier. Het bericht in de krant werd gestaafd aan de hand van het aantal wapenvergunningen in ons land per gemeente. Dat lijkt me niet de enige graadmeter. Maar wie ben ik, dus laten we dat dan maar eens bekijken. Woon ik in mijn woonplaats Leiden nog een tikkie veilig, dacht ik nogal egoïstisch? Dat valt me behoorlijk mee. Er blijken hier namelijk 581 wapenvergunningen te zijn afgegeven, dus grofweg vijf op de duizend inwoners, waarbij baby’s en grijsaards worden meegerekend, want je weet het bij die groepen maar nooit.
De telling is verricht bij 415 gemeenten en op die lijst staat Leiden met die 581 op de 359e plek. Lekker laag dus. Maar ja, één gek is al meer dan genoeg is al vaak gebleken.
Als deze telling echt de graadmeter zou zijn, zou Ameland verreweg het gevaarlijkste stukje Nederland zijn: maar liefst 78 wapens per duizend inwoners. Ook de andere waddeneilanden scoren heel hoog.
De in grootte met Leiden vergelijkbare plaats Haarlem staat op de 364e plek. Met meer wapens per duizend inwoners kom je dus op een lagere plaats van de veiligheidsranking terecht. Opvallend is dan dat in de grootste steden van ons land het aantal inwoners met een wapen per duizend het laagst is. Daardoor neemt Utrecht plek 406 van de 415 in, Rotterdam 384, Amsterdam 374 en Den Haag 364.
Van deze vier steden is de Domstad dus het veiligst en Den Haag het gevaarlijkst. Maar wel allemaal stukken ongevaarlijker dan de kleinere steden Leiden of Haarlem. Althans volgens onze cijferaar, zo’n wereldvreemde grijze muis op een ministerie die daar in een stil hoekje dagelijks met zijn computertje zit te spelen, werkend aan de op zijn schouders rustende verplichting tot aan zijn pensioen iedere maand een zinnig lijkende statistiek af te scheiden omdat hij daar de enige is die Windows Excel een beetje beheerst.
Maar: wat heb je aan dergelijke statistieken. De conclusie zou moeten zijn dat je maar beter niet meer naar het inferno Waddeneilanden kunt gaan omdat dan de kans bestaat dat je wordt opgepakt wegens roekeloos gedrag. En dat dan niet wegens de kans op tekenbeten, zwemmerseczeem of losliggende stoeptegels. Al word je natuurlijk wel nieuwsgierig, want waar hebben die mensen daar al die wapens toch voor nodig? Om te oefenen voor de schiettent op de kermis? Om op cranberry’s te schieten? Wie het weet mag het zeggen, maar dat hoeft niet. Al wil ik het wel graag weten. Zo, en nu ga ik weer snel in de schuilbunker.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, Stad en land en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Hoe veilig is Ameland eigenlijk?

  1. Dwarsbongel zegt:

    Om de konijnenplaag in te dammen…?

  2. klaproos zegt:

    oh jee, daar moet je maar niet té veel aan denken Tagrijn, dan vergaat je het plezier te leven…

    Ik voel me hier nog heel erg veilig..

  3. Thérèse zegt:

    Goh ik heb altijd gedacht dat als je ergens veilig was, dat op zo’n eilandje zou zijn of in zo’n dorp als waarin ik woon of natuurlijk in Leiden; dat spreekt.

  4. Wieneke zegt:

    Ik schrok er van, maar het zal wel liggen aan het feit dat iedereen in Nederland op koopjes jaagt 🙂

  5. Dit zijn inderdaad van die onderzoeken waar niemand op zit te wachten, maar wel suffe ambtenaren aan het werk houd.

  6. een wapen is lang niet meer het enige voorwerp waar we bang voor moeten zijn .. 😥

  7. Renesmurf zegt:

    Ja, de legale cijfers, en wat zegt dat over de illegale cijfers? Waar meer vergunningen zijn minder wapens onder de toonbank, of juist meer? Wie weet. Ik vind het maar eng.

  8. Kakel zegt:

    Volgens mij groeien er alleen cranberries op Terschelling (-: Zo lang ze met cranberries schieten is het gevaar een stuk minder groot. Ik vraag me af of alle inwoners die een vuurwapen hebben, ook in het bezit zijn van een vergunning…

  9. Rietepietz zegt:

    Gelukkig is er in mijn omgeving iemand mét een wapenvergunning overleden, het vreemde is dat deze vergunninghouder vroeger uit militaire dienst ontslagen was wegens psychische problemen waardoor hij zijn leven lang van een uitkering leefde. Maar vreemd genoeg dan tóch die wapenvergunning gekregen, dáár werd het in ieder geval niet veiliger van, het gaf uiteindelijk voorspelbare problemen.
    Maar sstt…. niet verder vertellen, op zolder ligt nog mijn luchtbuks , gewoon omdat ik het zo leuk vind om op een kaartje de roos te proberen te raken. Helaas heb ik er hier de ruimte niet meer voor. Maar een vergunning is daar niet voor nodig.

  10. logbankje zegt:

    Zelfs in Holland is het geen paradijs.
    Over wapens met een wapenvergunningen, maak ik me wat minder zorgen dan wapens zonder wapenvergunningen.
    Maar beide zijn in de handen van een verkeerd persoon levensgevaarlijk. Hans

  11. Marja zegt:

    Lang leve de ambtenaar die deze gegevens wist te verzamelen. Dankzij hem en jou hebben we weer hartstikke leuk leesvoer.

  12. Wat misschien erger is die mensen die wel een wapen hebben en geen vergunning.

    Love As always
    Di Mario

  13. Morgaine zegt:

    Stel je voor dat er een beer aanspoelt? je weet het toch niet nu met de smeltende ijskappen, hahahaha geen idee Tagrijn!

    Wel heel apart dit ja.

    X

  14. Rob Alberts zegt:

    Krijgen de eerstvolgende Olympische Spelen een nieuwe sport?
    Cranberry’s schieten van een surfplank?

    Verwonderde groet,

Je kunt hier reageren

