Hans von Bartels schilderde Katwijk

In het Katwijks museum is nog tot en met 6 november werk te zien van de in Duitsland in 1856 geboren Duitse kunstschilder Hans Von Bartels die in 1887 in Katwijk neerstreek en daar onder de indruk raakte van de zee, de duinen en de vissersbevolking. In 1891 keerde hij terug, huurde een kamer en kwam tot aan zijn dood in 1913 ieder jaar terug. Hieronder wat afbeeldingen van zijn werk.
Vriendelijk verzoek vooral ook de tekst over Typisch Katwijk te lezen die na de afbeeldingen van Von Bartels is geplaatst. Want ik ben heel benieuwd naar reacties hierop.

Nu we hebben gezien hoe Von Bartels in de negentiende en begin twintigste eeuw de Katwijkse bevolking liefdevol heeft vastgelegd, dringt zich de vergelijking op met de manier waarop de Evangelische Omroep dit ruim een eeuw later eveneens meende te moeten doen in de onlangs uitgezonden serie Typisch Katwijk, een treurige vertoning waarin de Katwijkers in meerdere afleveringen liefdeloos en stigmatiserend werden neergezet. Zo zagen we vrouwen die in iedere aflevering weer opnieuw in aangedikt dialect een toneelstukje moesten opvoeren om te vertellen dat ze last van meeuwen hadden, een absoluut talentloze jongen die artiest wilde worden en keer op keer zijn kunstje moest vertonen. Je kreeg medelijden met die sneue knul die samen met zijn vader voor de EO- camera steeds maar weer opnieuw moest zeggen dat hij op zijn doorbraak wachtte, ofschoon iedere kijker kon zien en horen dat nog eerder een doorbraak van de duinenrij voor zijn woonplaats was te verwachten dan van dat joch, dat zo genadeloos werd misbruikt.
En verder nog een tiental personen die wat afweken van de gangbare norm en daardoor een dankbaar object waren voor de camera’s van de EO.
Over Katwijk als een ontzettend leuke en vriendelijke stad, werd niet gerept. Dat het een zeer gastvrij museum heeft waar ook Von Bartels is te zien, over de grote en voor ons land unieke en vernuftige parkeergarage onder de duinenrij, onzichtbaar maar doeltreffend, geen woord. De vele kunstwerken in de openbare ruimte van de stad mochten zich evenmin in de belangstelling van de evangelische regie verheugen: geen woord, geen beeld.
Mocht de EO, die in het verleden toch heeft aangetoond ook in staat te zijn goede documentaires maken, ooit nog eens het voornemen hebben weer een badplaats als onderwerp voor een programma te kiezen, laat die omroep dan goed beseffen dat vooroordelen zeer slechte graadmeters zijn en slechts kunnen leiden tot het onbenul waarmee deze serie over Katwijk is gemaakt.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur, Stad en land en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Hans von Bartels schilderde Katwijk

  1. Ghita Pluijmaekers zegt:

    Mooie schilderijen. Ik heb de EO documentaire niet gezien, maar ze zitten er toch wel naast, ik vind Katwijk vele malen leuker dan Noordwijk..
    groetjes Ghita

  2. klaproos zegt:

    zeg het ze maar eens Tagrijn 🙂

  3. die uitzending heb ik niet gezien Tagrijn, ik kan er dus iets over kwijt..
    wel mooie schilderijen vind ik

    groeten

  4. boomkruiper zegt:

    Oei de ‘typische’ serie heeft blijkbaar menig Katwijker tegen het zere been geschopt en dat terwijl er toch heel wat trouwe schaapjes van de EO daar zullen wonen.. Dus ik heb niets gemist door niet naar de tv te kijken blijkbaar. Ja als jij in beeld bent geweest is het natuurlijk andere koek 😉 maar jij hebt geen lijntjes met Katwijk heb ik tot nu toe begrepen. Vind trouwens de parkeergarage onder de duinen echt SUBLIEM!

  5. Wieneke zegt:

    Spreekt mij ook heel erg aan, die prachtige schilderijen. Mooi museum, we zijn er ook eens geweest. Het is te ver weg, anders ging ik beslist even kijken. De tv laten wij steeds meer uit, dus dit heb ik niet gezien. Misschien dat de EO ook zwicht voor het vertonen van allerlei zieligheid en narigheid omdat een bepaalde groep kijkers (RTL4 en SBS6) daar kennelijk erg dol op is. Wij noemen dat ‘niks-teevee’ hier in huis.

  6. RenéSmurf zegt:

    Bij de EO is vooral het geloof van belang, verder niks. Ik heb het dan ook niet gezien.

  7. ollieherman zegt:

    Mooi werk van Von Bartels. Doet me denken aan de schilderijen van B.J. Blommers, die medio 2016 te zien waren in hetzelfde museum.
    De EO serie heb ik overigens niet gevolgd.

  8. Thérèse zegt:

    Mooie schilderijen inderdaad.Prachtig Katwijk te zien zoals het vroeger was. Ik heb die serie over Katwijk niet gezien, maar ik heb mooie herinneringen aan het dorp. Wij gingen daar vroeger de hele maand Augustus met vakantie. Onlangs was ik er nog, toen we naar Leiden gingen. Ik kon het niet laten daar even te gaan kijken. Het witte kerkje was er nog,met de vissersvrouw en andere mooie beelden erbij, fantastisch die ondergrondse garage.Wie toch op zo’n prachtig idee gekomen is.
    Ik snap niet waarom de EO een documentaire van Katwijk gaat maken als ze die plaats en de mensen alleen belachelijk gaat maken.

  9. Mooie schilderijen en ja het was een slechte documentaire over Katwijk heb alle afleveringen gezien en ben het helemaal met je eens

  10. `De eo moet de volgende keer jou maar even bellen of mailen, daar kunnen ze nog veel van leren. Wel mooie schilderijen moet ik zeggen.

    Love As Always
    Di mario

  11. Suskeblogt zegt:

    Mooie schilderijen.
    De EO ken ik enkel van blauw bloed ofzo welke mijn vrouw soms kijkt.

  12. rietepietz zegt:

    De schilderijen zijn prachtig, lijkt me dus een aanrader die tentoonstelling.
    Het programma heb ik niet gezien dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen maar als het jou stoorde zal de insteek/ toon wel verkeerd geweest zijn !

  13. Marja zegt:

    Prachtige schilderijen. De serie van de EO heb ik niet gevolgd, maar ik vind jouw commentaar kostelijk. Lang leve de Katwijkers.

Je kunt hier reageren